nedjelja, 26. svibnja 2013.

"Our Modern", dan prvi

U prošlom sam postu najavila dnevna izvješća o konferenciji "Our Modern: Re-Appropriating Vulnerable 20th Century Heritage". Obećanje nisam održala; nakon cjelodnevnih predavanja i rasprava bila sam toliko umorna da se nisam mogla prisiliti na pisanje. Čitatelji ovoga bloga ipak neće ostati zakinuti za osvrt na dubrovačku konferenciju, jer u nastavku teksta donosim izvješće o najzanimljivijim predavanjima prvoga dana.


Konferenciju je otvorio Krunoslav Pisk, ravnatelj Interuniverzitetskog centra Dubrovnik 


Pvoga dana konferencije održano je dvanaest predavanja na temu urbane baštine i arhitekture dvadesetog stoljeća. Predavanja su bila podijeljena u četiri grupe: Kreiranje politike i dokumentacija, Metodologija, Povijest arhitekture i urbani prostori te Tehnologija restauracije i obnove. Uvodno je izlaganje održao Jörg Haspel, profesor na Tehničkom sveučilištu u Berlinu, predsjednik ICOMOS-a Njemačke i jedan od osnivača ICOMOS-ovog Znanstvenog odbora za baštinu dvadesetog stoljeća. Haspel je upozorio da se na UNESCO-ovoj Listi nalazi svega 2-3 % kulturnih dobara iz dvadesetog stoljeća. U registru dokumentarne baštine Memory of the World, pak, situacija je potpuno drugačija: 20 do 30 % liste čine zbirke (pisani izvori) iz 20. stoljeća. Haspel je stoga pozvao Hrvatsku i druge zemlje da predlože svoja kulturna dobra za upis na UNESCO-ovu Listu.


U registar Memory of the World upisan je, primjerice, nalog za uhićenje Nelsona Mandele


Finkinja Riita Maija Salastie iz Odjela za urbanizam grada Helsinkija održala je zanimljivo izlaganje o zaštiti graditeljske baštine u tom gradu. Budući da je 99 % građevina u Helsinkiju nastalo nakon 1900. godine (!), on se s pravom može zvati gradom dvadesetog stoljeća. U finskoj prijestolnici zaštitom nisu obuhvaćeni samo ključni arhitektonski spomenici, već graditeljska baština kao cjelina. Grad ima čak četiri tisuće zaštićenih građevina i područja. Salastie se u predavanju kratko osvrnula na pitanje vrijednosti sačuvanih interijera. Govoreći o adaptacijama, upozorila je da nepromišljena promjena makar i jednog detalja, poput balkonske ograde, može značajno izmijeniti izgled i kulturnu važnost zgrade pa čak i kvarta.


Treba li (i kako) očuvati interijere?

Salastie je upozorila da sitne preinake mogu značajno izmijeniti izgled (zaštićene) građevine; nužan je dijalog i suradnja sa stanarima


Fernando Diniz Moreira iz Brazila, izvanredni profesor na Federalnom sveučilištu u Pernambucu, održao je dva izlaganja. Najprije je govorio o tečaju za konzervaciju-restauraciju moderne arhitekture u Južnoj Americi, a potom predstavio projekt obnove i adaptacije sportske dvorane iz 1970. godine, izgrađene prema projektu Ícara de Castra (1913.-1986.). Premda dvorana nije zaštićena kao kulturno dobro, arhitekti su vrlo oprezno pristupili obnovi, minimalno zadirući u njezinu fizičku strukturu. Neke su preinake ipak bile neizbježne, budući da se sigurnosni i drugi uvjeti danas značajno razlikuju od onih iz 1970-ih. Trebalo je, primjerice, povećati površinu terena u središnjoj dvorani, što je postignuto izbacivanjem nekoliko redova stolica. Uz dvoranu je dodan pomoćni objekt s rezervnim terenima i terenima za zagrijavanje te prostorijama za administraciju.


Sportska dvorana koju je projektirao Ícaro de Castro

Smjernice za obnovu dvorane

Nakon svakog predavanja slijedile su zanimljive rasprave


Posljednje predavanje prvoga dana održala je Natalia Dushkina s Moskovskog instituta za arhitekturu – Državne akademije. Dushkina se gorljivo zalaže za očuvanju kuće arhitekta Konstantina Melnikova u Moskvi koja predstavlja jedan od simbola i ikonu modernističkoga pokreta. Podignuta između 1927. i 1929 godine, kuća utjelovljuje Melnikovu filozofiju u arhitekturi i osobnom životu. Njezin vizualni identitet danas je narušen visokim zgradama koje su podignute oko parcele. Zbog nove je gradnje ugrožena i statika kuće. Dushkina je pokrenula međunarodnu zajednicu stručnjaka kako bi se izvršio pritisak na političke strukture i kuća zaštitila; zasad, nažalost, bez uspjeha.


SOS za Melnikovu kuću u Moskvi

Kuća je danas "zarobljena" između novogradnji koje su ozbiljno ugrozile njezinu statiku

ponedjeljak, 20. svibnja 2013.

Our Modern: Re-Appropriating Vulnerable 20th Century Heritage (Dubrovnik, 21.-23. svibnja 2013.)

Dubrovnik, pogled na zidine. Sv. Vlaho je dobio novi atribut - lopticu za golf


Danas sam doputovala u Dubrovnik povodom međunarodnog skupa "Our Modern: Re-Appropriating Vulnerable Twentieth Century Heritage" koji sutra započinje s radom, a trajat će do četvrtka. Skup se bavi "ranjivom" baštinom prošloga stoljeća i problemima njezina očuvanja. Izlaganja su podijeljena u tri sekcije: Urbana baština i arhitektura, Likovne umjetnosti te Fotografija i audiovizualna baština. Svakoj je sekciji posvećen jedan dan konferencije. 

Izlagači dolaze iz svih dijelova svijeta, od Brazila do Rusije. Sažetke svih izlaganja možete pročitati ovdje. Ja ću u srijedu držati predavanje o projektu Umjetnik u učionici kojemu je cilj sustavno prikupljanje podataka od suvremenih hrvatskih umjetnika kroz intervjue koje obavljaju studenti konzervacije-restauracije. Umjetnici posjeduju važne informacije o tome kako su njihova djela izrađena, koju poruku prenose i kako trebaju izgledati; ti podaci ne samo što pomažu usmjeriti konzervatorsko-restauratorski zahvat, već su i jamstvo primjerene prezentacije umjetničkog djela. Kakve se sve informacije mogu prikupiti kroz intervjue s umjetnicima prikazat ću na primjeru dvaju razgovora s konceptualnim umjetnikom Vedranom Perkovom iz Splita.


Vedran Perkov, Spreman sam pucati, ali nemam top , 2010. (snimio A. Verzotti, ljubazno ustupio V. Perkov) 


Konferenciju "Our Modern" organizirali smo dr. sc. Ana Šverko iz Instituta za povijest umjetnosti – Centar Cvito Fisković u Splitu, dr. sc. Sandra Uskoković sa Sveučilišta u Dubrovniku, Hrvoje Gržina iz Državnog arhiva u Zagrebu i moja malenkost. Partneri na projektu bili su nam Tehničko sveučilište u Berlinu, Moskovski institut za arhitekturu – Državna akademija i ICOMOS-ov Međunarodni znanstveni odbor za baštinu 20. stoljeća. Domaćin skupa je Interuniverzitetski centar Dubrovnik. Organizacijski je posao bio vrlo zahtjevan, ali mi je omogućio da steknem nova znanja i upoznam kolege iz cijeloga svijeta.

Na blogu ću svaki dan izvještavati o najzanimljivijim predavanjima pa vas pozivam da pratite moje postove! 

petak, 10. svibnja 2013.

Liječnik umjetnina

U 41. broju Universitasa objavljen je članak "Liječnik umjetnina" u kojemu sam dala osvrt na radionicu prof. Richarda Wolbersa New Methods of Cleaning Painted Surfaces. Radionicu smo organizirali Jurica Matijević, Lana Kekez i ja. Na internetskoj stranici udruge IIC - Hrvatska grupa, pak, objavljen je osvrt na radionicu iz pera mog kolege (i bivšeg studenta) Tomislava Grzunova. Tekst možete pročitati ovdje.


"Liječnik umjetnina", članak objavljen u 41. broju Universitasa



- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Liječnik umjetnina 

PIŠE: Sagita Mirjam Sunara
Objavljeno u Universitasu : listu Sveučilišta u Splitu, god. IV, br. 41, 15. travnja 2013., str. 12


U organizaciji Odsjeka za konzervaciju-restauraciju Umjetničke akademije, u Splitu je krajem ožujka održana petodnevna radionica o čišćenju oslikanih površina koju je vodio prof. Richard Wolbers sa Sveučilišta u Delawareu


Kažu da se u restauraciji vrijeme mjeri prije i poslije Richarda Wolbersa. A Richard Wolbers je došao u Split. Njegova radionica o novim metodama čišćenja oslikanih površina (New Methods of Cleaning Painted Surfaces), održana od 25. do 29. ožujka u splitskoj Galeriji umjetnina, okupila je četrdeset restauratora iz Hrvatske i Slovenije, uglavnom stručnjaka za konzervaciju-restauraciju slika i skulptura. Događaj su organizirali Sagita Mirjam Sunara, Jurica Matijević i Lana Kekez s Odsjeka za konzervaciju-restauraciju Umjetničke akadademije, uz financijsku podršku zaklade The International Trust for Croatian Monuments, Sveučilišta u Splitu, Umjetničke akademije i Akademijinog Studentskog zbora. Galerija umjetnina u Splitu, pak, osigurala je prostor za održavanje radionice. 

Revolucija u restauraciji

Vodeći svjetski stručnjak za čišćenje oslikanih površina, profesor Richard Wolbers sa Sveučilišta u Delawareu (SAD), u svijet restauracije ušao je osamdesetih godina prošlog stoljeća nakon završenog magistarskog umjetničkog studija slikarstva i magistarskog znanstvenog studija konzervacije-restauracije. Prije toga je stekao diplomu iz biokemije i bavio se medicinskim istraživanjima. Znanje biokemije i medicine uspješno je prenio u polje konzervacije-restauracije, unijevši revoluciju u način na koji se s oslikanih površina odstranjuju prljavština, stari lakovi i retuši. Revolucionarizirao je i način na koji se u uzorcima slikanog sloja određuje vezivo, primijenivši histološke tehnike bojenja preparata. Danas je veliki zagovornik "zelene" restauracije, tj. metoda i materijala koji ne štete zdravlju restauratora i koji su biološki razgradljivi.

Svoje inovativne metode Wolbers predstavlja kroz stručne radionice. Do sada ih je održao više od stotinu, u dvadesetak zemalja. Hrvatsku je prvi put posjetio 2011. godine, kada je u Muzeju suvremene umjetnosti u Zagrebu održao radionicu o čišćenju slika. Radionica je izazvala golemo zanimanje: svega nekoliko sati od objave poziva za sudjelovanje, sva su mjesta bila popunjena. Bilo je jasno da postoji potreba za organiziranjem još jedne radionice, a Wolbers je izrazio želju da to bude u Splitu budući da je već neko vrijeme bio u kontaktu sa Sagitom Mirjam Sunarom s Umjetničke akademije.


Profesor Wolbers demonstrira svoje inovativne metode čišćenja 


Pravi učitelj uči kako tražiti vlastita rješenja

Broj mjesta na splitskoj radionici bio je ograničen pa je jutarnja predavanja pratilo četrdeset sudionika, a popodnevni praktični dio njih dvadeset. Teorijski dio radionice obuhvatio je predavanja vezana uz upotrebu vodenih otopina, mikroemulzija, gelova na bazi otapala i enzima. Sudionici su imali priliku čuti zanimljivo predavanje o očuvanju murala u Philadelphiji te o izazovima čišćenja slika rađenih akrilnim bojama, što je tema Wolbersova doktorskog istraživanja. Mikrofotografije prvih uzoraka obojenih reagensima za dokazivanje veziva bile su prava poslastica za splitsku publiku.

U sklopu praktičnog dijela radionice polaznici su mogli iskušati Wolbersove metode čišćenja na umjetninama iz svojih radionica. Našlo se tu svega, od ulomaka rimskih fresaka do ostataka oslikane gotičke tavanice i višestruko preslikanog baroknog tabernakula. "Smatram da cilj radionice nije bio prepisati recepte profesora Wolbersa i napraviti zalihu sredstava za čišćenje, već se upoznati s njegovim načinom razmišljanja i rješavanja problema," objašnjava Tomislav Grzunov iz Hrvatskog restauratorskog zavoda – Restauratorskog odjela u Zadru, koji je diplomu konzervatora-restauratora stekao na splitskoj Umjetničkoj akademiji. "Profesor Wolbers nam je pokazao kako tražiti vlastita rješenja. Prednost njegovih metoda je upravo u tome što nude više putova do konačnog cilja. One, istina, iziskuju puno pažnje, strpljenja i znanja kako bi ih se pravilo upotrijebilo, ali u konačnici mogu dati odlične rezultate."





Otvaranje radionice 

Uvaženog gosta i sudionike radionice pozdravili su Josip Botteri, ravnatelj Galerije umjetnina, i dr. sc. Branko Matulić, dekan Umjetničke akademije. Botteri je istaknuo da naše kulturno blago neprestano traži stručnu pažnju, proučavanje i obazrivo konzerviranje i restauriranje, zahvalivši profesoru Wolbersu što je u svom pretrpanom kalendaru našao mjesta za radni susret s hrvatskim restauratorima.

Iskustva sudionika 

Lana Kekez je prije dvije godine sudjelovala u Wolbersovoj zagrebačkoj radionici, a sada se našla u ulozi organizatora. "Provoditi vrijeme s profesorom Wolbersom, učiti od njega, biti u prilici da mu postavljaš pitanja – to je velika čast za svakog restauratora. Ne samo to; susret s njim me uvijek podsjeti zašto sam od svih profesija odabrala baš ovu."


Lana Kekez, Richard Wolbers, Sagita Mirjam Sunara i Jurica Matijević  

petak, 12. travnja 2013.

Razgovor s Nevenom Pekom o 10. međunarodnoj konferenciji studija konzervacije-restauracije

Krajem idućeg tjedna u Dubrovniku se održava Međunarodna konferencija studija konzervacije-restauracije. Trodnevni skup organizira Odjel za umjetnost i restauraciju Sveučilišta u Dubrovniku. Riječ je o jubilarnom desetom susretu studenata konzervacije-restauracije iz Hrvatske i Slovenije.

Organizatori su pripremili uistinu bogat znanstveno-stručni i društveni program. Osim predavanja, izložbe postera i posjeta restauratorskim radionicama Odjela za umjetnost i restauraciju, program predviđa obilazak kulturno-povijesnih znamenitosti crnogorskog priobalja. Raspored predavanja i ostalih aktivnosti možete pogledati na internetskoj stranici Konferencije. Neke mi je detalje u intervjuu otkrio Neven Peko, član Organizacijskog odbora. 


Neven Peko, student konzervacije-restauracije Dubrovačkog sveučilišta i član Organizacijskog odbora 10. međunarodne konferencije studija konzervacije-restauracije


Nevene, Vi ste jedan od članova Organizacijskog odbora 10. međunarodne konferencije studija konzervacije-restauracije koja će se održati od 19. do 21. travnja u Dubrovniku. Tko je još u Odboru? 

U "užem" organizacijskom odboru, koji se bavio pitanjima poput slanja poziva, nalaženja sponzora, organiziranja cateringa i sl., ima nas troje: Maja Grgurević, tajnica Odjela za umjetnost i restauraciju, asistentica Ivana Popović i ja. 

Kako ste podijelili zaduženja? 

Zaduženja nismo strogo podijelili. Umjesto toga, pokušali smo jedni drugima olakšati posao kako bi se on brže odradio, ali na što kvalitetniji način. Za neke stvari su nam praktično ili savjetima pomogli i drugi nastavnici i kolege studenti. Prof. Sanja Serhatlić će sa studentima koji specijaliziraju konzervaciju-restauraciju papira uvezati programe konferencije. Ona nam je pomogla i u nalaženju sponzora. Prof. Margarita Bego se ponudila da napravi malu zakusku za vrijeme obilaska radionica i sl., a i prof. Nađa Lučić nam je ponudila pomoć za sve što bude potrebno.

Vi ste jedini student u Organizacijskom odboru. Jeste li se sami prijavili ili Vas je trebalo nagovarati da se uključite? 

Kada se na Stručnom vijeću Odjela za umjetnost i restauraciju prvi put spomenula ovogodišnja konferencija, javio sam se našoj tajnici Maji i uključio se u organizaciju. I inače volim te "stresne" organizacijske situacije pa me stvarno nije trebalo nagovarati.

Pomažu li drugi studenti? 

Da, i moram zahvaliti svim kolegama na tome što su nam se javljali i stavljali na raspolaganje za pomoć oko organizacije. Želim još jednom zahvalim kolegama Karmen Lečić, Ani Klečak i Janu Cerovečkom za pomoć na današnjem photo sessionu za postere za konferenciju. Moram spomenuti i dvoje studenata koji specijaliziraju konzerviranje-restauriranje drva, a koji su nam ponudili pomoć oko izrade nagrade "Zvonimir Wyroubal". To su Sara Drpić-Granić i, ponovno, Jan Cerovečki. Nikako ne smijem zaboraviti kolegicu Maju Kadijević Uskoković, našu "vezu" za Crnu Goru koja nam pomaže oko stručne ekskurzije, koja je na rasporedu 20. travnja.

Mislite li da će Vam iskustvo organiziranja ove konferencije koristiti u životu? 

Još od srednje škole više sam puta bio uključen u organizaciju različitih događaja i to svakako smatram pozitivnim iskustvom. Tako se stječe dobro iskustvo u vođenju projekata što će mi, vjerujem, sutra koristiti u poslu. Također, kod ovakvih događanja uvijek je potrebno tražiti sponzore, a sposobnost nalaženja alternativnih izvora financiranja postaje sve važnija i za našu struku, budući da država konstantno smanjuje sredstva za projekte u kulturi.

Uspjeli ste prikupiti impresivan broj sponzora; čini se da će svaki sudionik otići iz Dubrovnika s nekim poklonom. Možete li nam otkriti kakve su nagrade predviđene za autore najboljeg izlaganja, PPT-prezentacije i postera?

Imali smo veliku sreću u nalaženju sponzora, pa smo zaista uspjeli skupiti popriličan broj nagrada. Školska knjiga, Algoritam, UPI2M books, Muzejski dokumentacijski centar, Institut za povijest umjetnosti i Crescat su nam donirali vrlo zanimljiva izdanja stručne literature. Trgovine Juriček i Crescat poklonile su nam i pribor za konzervaciju-restauraciju, dok su nas financijski pomogli Grad Dubrovnik i Autoškola Rally. Nadamo se da ćemo do početka konferencije još proširiti ovu listu, a svim sponzorima zahvaljujemo što su odlučili na ovaj način podržati ovaj vid, možemo reći, dodatnog obrazovanja budućih konzervatora-restauratora.

Program je izuzetno bogat. Osobito zanimljivo zvuči izlet u Crnu Goru koji je planiran za drugi dan Konferencije. 

Odlučili smo rezervirati jedan dan konferencije za druženje, jer mislimo da je stvarati nova poznanstva i kontakte s kolegama podjednako važno kao i održati dobra i stručna predavanja. Naravno, izlet će imati i edukativni karakter, budući da ćemo posjetiti Bokokotarski zaljev koji je pod zaštitom UNESCO-a, grad Kotor čija je jezgra također pod zaštitom UNESCO-a, ali i druge zanimljive lokalitete. U Kotoru će nas dočekati pročelnica kotorskog odsjeka Centra za konzervaciju i arheologiju Crne Gore koja će nas provesti po zanimljivim zbirkama u gradu. Kao u svakoj dobroj reklami, ni mi nećemo otkriti sve detalje, ali svima preporučujem da napune baterije svojih fotoaparata i isprazne memorijske kartice. :)

Znam da ste prije radili kao turistički vodič; je li ideja za izlet u Crnu Goru odatle potekla? 

Točno. Cijelo pretprošlo ljeto uživao sam u poslu turističkog vodiča, upoznavajući nove ljude i posjećujući divna mjesta - i još sam za to bio plaćen! Prije nego što sam to počeo raditi nikada nisam bio u Crnoj Gori. Toga sam se ljeta potpuno zaljubio u predivne prizore Bokokotorskog zaljeva, nevjerojatnih planina koje se obrušavaju u more, ljepotu Kotora i Perasta... Ideja se rodila dijelom i zato, ali i stoga što mnogi sudionici vjerojatno nikada nisu imali priliku posjetiti Crnu Goru i vidjeti kulturno blago te zemlje. Konferencija je izvrsna prigoda za to.

Pored organizacijskih poslova, na Konferenciji ćete držati i predavanje. Na koju temu? 

Kolegica Marta Stanić i ja održati ćemo predavanje o konzervatorsko-restaratorskom zahvatu izvedenom na skulpturi Konj i konjanik kipara i dizajnera Raula Goldonija. To je ujedno bio i završni rad studenata sa specijalizacijom na metalu: Marte Stanić, Marine Parić, Andree Paule Raić i moj. Tema je vrlo zanimljiva, jer smo tijekom cijelog procesa morali voditi računa i o pravnom i financijskom aspektu projekta. Odlično iskustvo!

Što je (bilo) teže: organizirati konferenciju ili pripremiti izlaganje i pismeni rad? 

Ne bih rekao teže, ali zahtjevnije je svakako bilo organizirati konferenciju, budući da je to iziskivalo jako puno slobodnog vremena - a i živaca. Uskladiti organiziranje skupa i pripremu izlaganja s redovnim obavezama na fakultetu bilo je vrlo izazovno!


Dubrovački studenti: Jan Cerovečki, Ana Klečak, Karmen Lečić i Neven Peko


Osnovnu i srednju školu završili ste u Rijeci, a fakultet ste upisali u Dubrovniku. Kako ste se odlučili za studij konzervacije-restauracije? Zašto u Dubrovniku? 

Mogao bih reći da je to zapravo bila čista sreća! Moja prvotna namjera je bila upisati studij arhitekture u Veneciji. To mi je bilo zanimljivo i zbog toga što postoji usmjerenje za konzerviranje-restauriranje graditeljske baštine. Ipak, roditelji su inzistirali da izaberem i zamjensku varijantu. Još u srednjoj školi sam čuo za studij u Dubrovniku i odlučio sam da on bude "zamjenska varijanta". Kada sam došao na prijamni ispit u Dubrovnik, fakultet mi se svidio jer nije ogroman kao onaj u Veneciji (taj prima oko 500 studenata godišnje na različita usmjerenja), a i moj prvi kontakt s Gradom je bio vrlo pozitivan. Venecija je nakon toga pala u drugi plan, i to je zapravo bilo to... 

Specijalizirate konzerviranje-restauriranje predmeta od metala. Što Vas je privuklo toj specijalizaciji? 

Od samog početka dvoumio sam se između metala i keramike. Nakon upoznavanja radionica i profesora ipak me više privukao sjaj riznica punih srebra i zlata. Mislim da sam dobro odabrao i vrlo vjerojatno bih ponovno odabrao isto usmjerenje! 

Planirate li se nakon diplome vratiti u Rijeku? Gdje se, uopće, vidite za pet ili deset godina? 

Za početak se planiram vratiti u Rijeku, ali ne znam na koliko dugo. Već neko vrijeme razmišljam o poslijediplomskom studiju u inozemstvu, ali još se nisam odlučio za neki konkretni studij. Nadam se da ću za desetak godina imati doktorat i raditi u struci, bilo u radionici ili na fakultetu.

Vratimo se još jednom Konferenciji. Što biste poručili onima koji još uvijek dvoje o dolasku u Dubrovnik, zašto se isplati doći? 

Čuti puno stručnih predavanja, upoznati kolege s kojima ćemo sutra surađivati, malo putovati, malo uživati, malo učiti, vidjeti tri lokaliteta pod zaštitom UNESCO-a, možda i dobiti koju lijepu nagradu - mislim da nikome nije potrebno više motivacije od toga! Vidimo se u Dubrovniku!

Film i televizija kao čuvari memorije i dio kulturne baštine

Članak "Film i televizija kao čuvari memorije i dio kulturne baštine" objavljen je u posljednjem broju lista Universitas. Tema članka je radionica o zaštiti i restauraciji audiovizualne baštine koja je početkom ožujka održana u Zagrebu. Radionicu je organiziralo Društvo za zaštitu i razvoj baštine. Video zapis predavanja nedavno je objavljen na You Tubeu. Sažetke predavanja možete pročitati na blogu Conservation Students' Investigation (prvi i drugi dio).


Članak objavljen u Universitasu


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Film i televizija kao čuvari memorije i dio kulturne baštine 

PIŠE: Sagita Mirjam Sunara
Objavljeno u Universitasu : listu Sveučilišta u Splitu, god. IV, br. 40, 11. ožujka 2013., str. 6


Početkom ožujka u Zagrebu je održana radionica o zaštiti i restauraciji audiovizualne baštine na kojoj se govorilo o potrebi očuvanja filmske i televizijske građe kao vrijednih dokumenata vremena i čuvara nacionalne memorije


Jednodnevna radionica o zaštiti i restauraciji audiovizualne baštine koja je početkom ožujka održana u Zagrebu okupila je širok spektar stručnjaka iz arhivskih i muzejskih ustanova, nacionalne radiotelevizijske kuće i konzervatorskih zavoda. U radionici su sudjelovali i studenti prve godine konzervacije-restauracije Splitskoga sveučilišta. Program je uključivao predavanja, projekcije restauriranih domaćih dokumentarnih i animiranih filmova te posjet studiju koji se bavi digitalnim restauriranjem. Radionicu je organiziralo Društvo za zaštitu i razvoj baštine. 

Predavanja, projekcije, demonstracije

Na popisu predavača našla su se uvažena imena. Dr. sc. Branko Bubenik, dugogodišnji ravnatelj INDOK službe Hrvatske radiotelevizije, upozorio je na vrijednost građe koja se čuva u arhivi HRT-a i dao osnovne smjernice za zaštitu audiovizualnih dokumenata. Veliko je zanimanje pobudilo predavanje Daniela Rafaelića, povjesničara filma, koji je govorio o gotovo detektivskoj potrazi za hrvatskom filmskom građom u njemačkim arhivima. Osvrćući se na loše građevinsko stanje našeg prvog filmskog studija, osnovanog 1926. godine, Rafaelić se retorički zapitao kako se odnosimo prema svojoj baštini i vlastitom sjećanju. Kustosica Leila Topić, pak, podijelila je iskustva s radovima iz Zbirke medijskih umjetnosti Muzeja suvremene umjetnosti u Zagrebu, čije očuvanje predstavlja osobit izazov i iziskuje interdisciplinranu suradnju.

Između predavanja projicirani su kratki dokumentarci nedavno preminulog Krste Papića, doajena hrvatske kinematografije, te animirani film Bećarac Zlatka Boureka. O njihovom restauriranju govorila je Mirela Budimić iz Studija Ater, kojemu je taj posao bio povjeren. Djelatnici studija u poslijepodnevnim su satima demonstrirali postupak skeniranja filmskoga gradiva i restauriranja digitalnih zapisa.


Prizor iz restauriranog dokumentarnog filma K. Papića "Mala seoska priredba" (1972.)  


Ugrožena baština

Velik dio naše audiovizalne baštine nepovratno je izgubljen. Uzroci su brojni: prirodno propadanje ubrzano čuvanjem u neprikladnim uvjetima, tehnološka zastarjelost, nemar... Zagrebačka je radionica bila pokušaj da se podigne svijest o važnosti očuvanja AV dokumenata kao dijela kulturne baštine te dijela nacionalnog identiteta i memorije.

nedjelja, 24. veljače 2013.

Javna predavanja, radionice, stručni skupovi

Nedavno sam na Facebooku napisala da tijekom dana obavim toliko različitih poslova, da se više ne mogu sjetiti što sam sve radila pa mi se čini da ništa nisam napravila. Da opravdam sebe sebi, sastavila sam kratki pregled projekata kojima sam se bavila proteklih mjesec dana. Veljača bi, zapravo, trebala biti miran mjesec (ispitni su rokovi pa nema predavanja), no ova je bila sve samo ne to.


Magistarski stručni rad Petre Perlain 

Moja studentica Petra Perlain obranila je prije nekoliko dana magistarski stručni rad naslovljen "Grafička dokumentacija dvaju oltara iz crkve Gospe od Spilice na Lopudu i istraživanje stratigrafije slikanog sloja na oltaru Smrti sv. Josipa. Ispitivanje učinkovitosti enzima kod čišćenja ukrasnog okvira iz crkve sv. Križa u Splitu". (Teško pamtljiv naslov, priznat ćete.) Kao Petrina mentorica, trebala sam pročitati i ispraviti završnu verziju rada. To nije bio nimalo lagan zadatak, budući da se radi(lo) o gotovo 150 kartica teksta, odnosno 250 stranica teksta s ilustracijama. Petra je na tome radila godinu i pol dana. Velika su joj pomoć bili komentori dr. sc. Ivica Ljubenkov, voditelj analitičkog laboratorija Odsjeka za konzervaciju-restauraciju, i dr. sc. Stjepan Orhanović, stručnjak za enzimsku katalizu, kojima i ovim putem zahvaljujem na suradnji.


Crkva gospe od Spilice na Lopudu: pogled na bočne oltare pod skelama


Prvi dio Petrinoga rada vezan je uz radionicu International Conservation Workshop Lopud (ICWL) koja se svake godine održava na Lopudu. Petra je u radionici sudjelovala 2011. godine. Njene su kolegice tada na terenu izradile skice i detaljne nacrte dvaju bočnih oltara u crkvi Gospe od Spilice, a Petrin je zadatak bio vektorizirati skenirane crteže uz pomoć programa AutoCAD. Budući da se to pokazalo izrazito složenim, u izvješću o obavljenom poslu Petra je predložila dvije metode snimanja koje konzervatorima-restauratorima mogu koristiti za izradu grafičke dokumentacije drvenih polikromiranih oltara. Osim toga, Petra je s jednog oltara uzela uzorke slikanog sloja. Jedna grupa uzoraka analizirana je na Institutu za konzervatorske znanosti Sveučilišta primijenjenih znanosti u Kölnu, a druga na našem odsjeku. Opis svakoga uzorka Petra je napisala na hrvatskom i engleskom jeziku, budući da će se njezin tekst priključiti ICWL-ovoj dokumentaciji. Na kraju je napravila usporedbu s rezultatima analiza obavljenih u Kölnu.


Zatečeno stanje ukrasnog okvira 2002. godine i stanje u kakvom ga je Petra zatekla 2011. godine


Drugi dio Petrinog rada znatno je složeniji, a tiče se vrijednog drvenog ukrasnog okvira iz 18. stoljeća koji je, teško oštećen i višestruko preslikan, u našu radionicu stigao 2002. godine. Trebalo je stabilizirati slikani sloj, odstraniti preslike i rekonstruirati nedostajuće dijelove. Budući da probe podljepljivanja i čišćenja nisu dale željeni rezultat, odlučeno je da se umjetnina neće dirati dok restauratori ne budu raspolagali boljim metodama. Petri je taj okvir privukao pažnju pa je odlučila ispitati učinkovitost enzima za uklanjanje preslika. Najprije je trebalo provesti opsežne laboratorijske analize kako bi se utvrdio sastav originalnih slojeva i onih koji se nalaze iznad njih. Petra je nakon toga dobila zadatak istražiti literaturu u kojoj se opisuje primjena enzima za uklanjanje nepoželjnih slojeva s oslikanih površina. Na temelju provedenih istraživanja, suzila je izbor na nekoliko enzima, pripremila enzimske gelove i iskušala njihovo djelovanje na okviru. Enzimski su gelovi uspješno odstranili nepoželjne slojeve, ostavljajući izvorni slikani sloj netaknutim. Petra je svoj rad zaokružila prikazom tehnologije izrade ukrasnog okvira, njegova oslikavanja i ukrašavanja.

Stručno je povjerenstvo jednoglasno ocijenilo njen rad ocjenom odličan. Nadam se da će dio toga istraživanja biti prezentiran na Međunarodnoj konferenciji studija konzervacije-restauracije koja bi se u travnju trebala održati u Dubrovniku. 


Međunarodna konferencija "Our Modern: Re-appropriating Vulnerable 20th century Heritage" (Dubrovnik, 21. – 23. svibnja 2013.) 

Dubrovnik će u svibnju biti domaćin još jedne konferencije, "Our Modern: Re-appropriating Vulnerable 20th century Heritage". Riječ je o međunarodnoj konferenciji na kojoj se kroz tri tematske cjeline – Urbana baština i arhitektura, Likovne umjetnosti, Fotografija i audiovizualna baština – propituje koncept kulturne baštine 20. stoljeća i raspravlja o njezinu očuvanju. Nositelji projekta su Sveučilište u Dubrovniku, Institut za povijest umjetnosti – Centar Cvito Fisković, Umjetnička akademija Sveučilišta u Splitu, Hrvatski državni arhiv, Tehničko sveučilište u Berlinu i Moskovski institut za arhitekturu. Rok za prijavu izlaganja bio je 1. veljače.

Znanstveni je odbor – Sandra Uskoković, Ana Šverko, Hrvoje Gržina i ja – imao dva tjedna da pročita i ocijeni sedamdesetak prijavljenih radova. Prihvaćeni su samo oni koji su zadovoljili slijedeće kriterije: sukladnost teme rada temi kongresa, sukladnost naslova rada i sažetka, cilj istraživanja i znanstveni doprinos, izvornost rada te međunarodna relevantnost. Izbor je bio težak, jer je kvaliteta radova (i predavača) bila vrlo visoka. Odabrane radove trebalo je tematski grupirati unutar svake sesije. Ana i Sandra su to učinile za prvu sesiju, Hrvoje za treću, a ja za sesiju posvećenu likovnim umjetnostima. Program konferencije bit će objavljen početkom ožujka.

Zahvalna sam Sandri što je nas je okupila oko ovog projekta i jako se veselim što ću u Dubrovniku držati predavanje o podučavanju studenata metodama prikupljanja informacija od umjetnika te o intervjuiranju umjetnika u sklopu jednog mog kolegija. Moj rad nosi naslov "Artist in the Classroom: Developing Strategies for Conservation of Tomorrow's Heritage".


Radionica prof. Richarda Wolbersa (SAD) "Nove metode čišćenja oslikanih površina" (Split, 25. – 29. ožujka 2013.) 

O radionici prof. Richarda Wolbersa koja bi se održala u Splitu razmišljam otkako sam se vratila iz SAD-a. Prošle je godine njegovo gostovanje organizirala Mirta Pavić iz Muzeja suvremene umjetnosti u Zagrebu. Interes za zagrebačku radionicu bio je toliko velik da je svih 40 mjesta popunjeno u samo jedno jutro. (O toj sam radionic pisala ovdje.) 

Splitsku radionicu organiziramo Jurica Matijević, Lana Kekez i ja. Mirta nam je uvelike pomogla svojim savjetima. Radionica nosi naziv "New Methods of Cleaning Painted Surfaces" [Nove metode čišćenja oslikanih površina], a održat će se od 25. do 29. ožujka. Broj mjesta je ograničen (20 za cjelodnevni program; 20 za poludnevni), prijaviti se možete do 1. ožujka. Detalje potražite ovdje.


Prof. Richard Wolbers (biografija i bibliografija)


Prof. Wolbers je veliko ime u konzervaciji-restauraciji, stručnjak čije inovativne metode čišćenja oslikanih površina koriste restauratori diljem svijeta. Velika nam je čast što je pristao doći u Split.


Serija predavanja prof. Hansa Portsteffena (Njemačka) u sklopu Erasmus programa mobilnosti nastavnog osoblja (Split, 4. i 5. ožujka 2013.) 

Početkom ožujka na Odsjek za konzervaciju-restauraciju kao gostujući predavač dolazi prof. Hans Portsteffen s Instituta za konzervatorsko-restauratorske znanosti Sveučilišta primijenjenih znanosti u Kölnu, stručnjak za konzervaciju-restauraciju štafelajnih slika i polikromiranih drvenih skulptura. Tijekom dva dana, 4. i 5. ožujka, održat će seriju javnih predavanja. Govorit će o platnu kao nositelju slike, lakovima, promjenama na slikama, zapunjavanju oštećenja i rekonstruktivnim zahvatima. 

O Hansovom gostovanju pisala sam u prethodnom postu. Raspored predavanja objavljen je na internetskoj stranici Umjetničke akademije. Ova predavanja organiziram u suradnji s kolegom Juricom Matijevićem. 


Ciklus javnih predavanja Razgovori o baštini: predavanje dr. sc. Ane Šverko i Igora Belamarića o trogirskom parku Garagnin – Fanfogna (Split, 26. veljače 2013.) 

U siječnju prošle godine pokrenula sam ciklus javnih predavanja nastavnika i studenata Odsjeka za konzervaciju-restauraciju Umjetničke akademije. Program je obuhvatio osam predavanja, a teme su bile raznolike: od intervencija u povijesnim jezgrama do edukacije vlasnika kulturnih dobara. Cilj mi je bio upoznati stručnu i širu javnost s aktivnostima Odsjeka za konzervaciju-restauraciju, ali i potaknuti konstruktivne stručne rasprave o očuvanju kulturne baštine. Ove sam akademske godine odlučila proširiti listu predavača, odnosno uključiti i stručnjake koji ne predaju na splitskom studiju konzervacije-restauracije. Novi ciklus predavanja nazvala sam Razgovori o baštini.

Razgovore su otvorile dvije studentice, Filipa Sršen i Tina Tomšič, a tema njihovg predavanja bila je (prva) konzervatorsko-restauratorska radionica u sisačkome Parku skulptura. Ciklus se nastavlja predavanjem dr. sc. Ane Šverko (Institut za povijest umjetnosti – Centar Cvito Fisković) i Igora Belamarića (Parkovi i nasadi) "Povijest i budućnost trogirskog parka Garagnin – Fanfogna". Predavanje će se održati u utorak 26. veljače u velikoj dvorani Umjetničke akademije (tvrđava Gripe), s početkom u 18.30 sati. Najavu pročitajte ovdje.


Radionica o restauraciji i zaštiti audiovizualne baštine (Zagreb, 1. ožujka 2013.) 

Za nekoliko dana vodim studente prve godine u Zagreb na radionicu o restauraciji i zaštiti audiovizualne baštine koju, uz moju malu asistenciju, organizira Društvo za zaštitu i razvoj baštine predvođeno Sašom Tkalcem. Radionica će se održati u petak 1. ožujka, a program je više nego zanimljiv: ujutro su predavanja i projekcija restauriranih dokumentaraca, a popodne obilazak Studija Ater koji se bavi migracijom i restauriranjem AV građe.


Najava radionice o restauraciji i zaštiti AV baštine


Dr. sc. Branko Bubenik, jedan od vodećih svjetskih autoriteta za očuvanje AV građe, govorit će o zaštiti AV dokumentacije, povjesničar filma Daniel Rafaelić o potrazi za hrvatskom filmskom baštinom u njemačkim filmskim arhivima, a kustosica Leila Topić o očuvanju radova medijskih umjetnika u Muzeju suvremene umjetnosti u Zagrebu. Između njihovih predavanja publika će moći vidjeti restaurirane kratke dokumentarce Krste Papića i jedan animirani film Zlatka Boureka. Stručnjaci Ater Studija govorit će o tome koji su restauratorski postupci primijenjeni na tim materijalima. 


"Ostalo" 

Bilo je tu još poslova. Bivšoj studentici Jeleni Zagori pomogla sam urediti članak za novo specijalno izdanje CeROArta, časopisa koji jednom godišnje objavljuje radove studenata završnih godina konzervacije-restauracije ili onih koji su nedavno diplomirali. Prošle je godine u njemu objavljen članak Aide Grga, još jedne moje bivše studentice. Čitati Jelenin rad bio je pravi užitak, a činjenica da sam joj jednu godinu predavala ispunjava me ponosom.

O projektu "Tvornica baštine Željezara Sisak" pisala sam na jednom od tri studentska bloga koja uređujem, Stažiranje među umjetninama. Moj je zadatak stupiti u kontakt s autorima skulptura i prikupiti o njih podatke koji će nam pomoći da odredimo metodologiju konzervatorsko-restauratorskog zahvata. Podatke zasad prikupljam kroz anketni listić. Želja nam je dovesti umjetnike u Sisak i intervjuirati ih pored njihovih skulptura. Neke sam uspjela kontaktirati putem e-maila, drugima sam anketne listiće poslala poštom. 



U svakoj se omotnici nalazi pismo s kratkim prikazom projekta, obrazac s pitanjima, nekoliko fotografija sadašnjeg stanja skulpture koju je umjetnik izradio te frankirana omotnica u kojoj mi treba poslati odgovore. Ovo posljednje bi trebala biti garancija da će mi odgovoriti.


Pisala sam i uređivala neke tekstove za katalog koji će Umjetnička akademija izdati povodom 15. obljetnice svoga utemeljenja; ispravljala sam i uređivala tekstove za studentske blogove; počela sam (pre)uređivati internetsku stranicu Međunarodne konferencije studija konzervacije-restauracije koja će se, kako rekoh, za par mjeseci održati u Dubrovniku...

Sve me to odvuklo od pisanja doktorata. Da mi "doktor za umjetnine" ne bi bila jedina titula koju ću u životu steći, do kraja godine planiram reducirati broj "izvannastavnih" aktivnosti i posvetiti se Zvonimiru Wyroubalu.

petak, 8. veljače 2013.

Četiri javna predavanja prof. Hansa Portsteffena u Splitu

Moj kolega Jurica Matijević i ja i ove smo godine "u goste" pozvali prof. Hansa Portsteffena s Instituta za konzervatorsko-restauratorske znanosti Sveučilišta primijenjenih znanosti u Kölnu. Prof. Portsteffen je stručnjak za konzerviranje-restauriranje štafelajnih slika i polikromiranih drvenih skulptura s kojim surađujemo na projektu očuvanja sakralne baštine otoka Lopuda.





Početkom ožujka održat će četiri javna predavanja na Umjetničkoj akademiji: Textile support: history, materials and manufacture, documentation scheme [Platneni nositelj: povijest, materijali, proizvodnja, način dokumentiranja], Varnish: introduction, materials, synthetic resins, ageing, approaches to esthetics and varnishing (decision making) [Lak: uvod, materijali, sintetičke smole, starenje, estetski pristup i pristup lakiranju (proces donošenja odluke)], Alteration effects in paintings: introduction, overview [Promjene na slikama: uvod, pregled] i Approaches to filling and reconstruction of losses: filling lacunae in paintings and wood; wood stick completion [Pristupi zapunjavanju oštećenja i rekonstruiranju nedostajućih dijelova: zapunjavanje lakuna na slikama i drvu; rekonstruiranje primjenom drvenih štapića]. 

Sva će se predavanja održati na Odsjeku za konzervaciju-restauraciju. Program potražite ovdje.



Prof. Hans Portsteffen je i prošle godine boravio u Splitu


Prošle je godine prof. Portsteffen održao dva predavanja za naše studente i kolege iz gradskih muzeja i Hrvatskog restauratorskog zavoda. U prvom je predavanju dao povijesni pregled parketaža, a u drugome predstavio projekt "Painting Techniques of Impressionism and Postimpressionism", za koji je 2010. godine na kongresu Međunarodnog instituta za restauriranje u Istanbulu dobio Nagradu Keck (Keck Award). 



Dodjela nagrade "Keck" 2010. godine u Istanbulu


Sva su predavanja otvorena za javnost, stoga se nadamo da ćete nam se pridružiti!