petak, 2. rujna 2011.

ICWL 2011

O Međunarodnoj restauratorskoj radionici Lopud (International Conservation Workshop Lopud, ICWL) pisala sam u nekoliko navrata: Vijesti u slikama: Lopud, U Dubrovniku s restauratorima i ICWL 2010. U sklopu tog projekta proteklih su godina konzervirani i restaurirani bočni oltari lopudske crkve Gospe od Šunja. Ove su godine radovima obuhvaćena i dva bočna oltara franjevačke crkve Gospe od Spilica pa su sudionici projekta podijeljeni u dvije grupe. Jedna, veća, nastavila je s radom u crkvi Gospe od Šunja. Tamo se privodi kraju retuširanje oltara Sv. Križa i čišćenje skulpture raspetoga Krista. Popisuje se inventar sakristije i dokumentira zatečeno stanje starog drvenog namještaja. Drugoj je grupi povjeren posao dokumentiranja stanja bočnih oltara u Gospi od Spilica.



Franjevački samostan na Lopudu podignut je krajem XV. stoljeća, u vrijeme gospodarskog procvata otoka. Unutar zidina koje okružuju crkvu i samostan podignuta je tvrđava u kojoj su Lopuđani nalazili zaklon pred gusarima.


Natpis na pročelju samostanske crkve otkriva da je njena gradnja dovršena 1483. godine.


Crkva čuva golemo kulturno blago. Ljepotom se osobito ističu bogato rezbarene korske klupe.



Radionica je započela kratkim predavanjem u crkvi Gospe od Šunja. Hans Portsteffen i Andreas Kruppa, nastavnici Sveučilišta u Kölnu, objasnili su studentima kako je projekt započeo, što je do sada napravljeno te kako je radionica organizirana. Drugi dio predavanja održan je u crkvi Gospe od Spilica. Jure Matijević sa Sveučilišta u Splitu govorio je o povijesti te franjevačke crkve.



Uvodno predavanje u crkvi Gospe od Šunja.


Predavanje u crkvi Gospe od Spilica.



Grupa zadužena za dokumentiranje stanja dvaju bočnih oltara ove crkve broji pet članova: troje nastavnika i dvoje studenata. Jedna od njih je Jelena Zagora, koju ste imali priliku upoznati na blogu Stažiranje među umjetninama. I ja sam član ove grupe, a naš je zadatak zabilježiti postojeće stanje oltara tehničkim crtežima, fotografijama i pisanim izvješćima.


Kako bismo oltare mogli izbliza pregledati, uz njih su nekoliko dana prije našeg dolaska podignute skele.



Unutrašnjost crkve za vrijeme radova.


Moj radni stol.


Frances, studentica iz Belgije, uzima mjere za izradu nacrta.


Nacrt desnog bočnog oltara.


Vrijedna studentica Jelena Zagora 'zabavljena' je crtanjem kapitela na plaži...


...i u sobi!



S nekih dijelova oltara uzeti su uzorci koji će biti analizirani u laboratoriju na Sveučilištu u Kölnu. Cilj je odrediti materijale od kojih je oltar načinjen, ali i materijale koji su korišteni u ranijim restauratorskim zahvatima.



Na slici s prikazom pakla, s desnog bočnog oltara, platno se izobličilo, lak potamnio, a površina je prekrivena naslagama voska i nečistoće. Sa slike su uzeti uzorci boje i preparacije.


Petra Demuth skalpelom uzima uzorak slikanog sloja. Iz ovog sićušnog uzorka moći će se doznati koje je boje slikar koristio i kako ih je nanosio.



Na lijevom bočnom oltaru nalazi se slika s prikazom anđela Gabrijela koja je nekoć pripadala poliptihu Girolama da Santa Croce. Slika je već jednom bila restaurirana.


Na lijevoj ruci anđela vidi se stari retuš. Površina slike onečišćena je voskom svijeća koje su se nekoć palile na oltaru.