Ispitni rok je završio 8. srpnja, a tjedan dana kasnije nastavnici su otišli na godišnji odmor. Ipak, Umjetnička akademija nije opustjela nakon "službenog" zatvaranja: studenti završnih godina specijalističkog usmjerenja konzervacija-restauracija štafelajnih slika i polikromiranog drva nastavili su dolaziti u radionicu kako bi dovršili projekte na kojima su cijelu godinu radili.
Već sam jednom pisala o projektu konzervacije i restauracije slika Gospa Lurdska iz crkve Imena Isusovog/Imena Marijinog u Postinju Gornjem pored Muća. Moje studentice Jelena i Petra izvještavale su o tome na svom blogu Stažiranje među umjetninama. Slika je u radionicu dopremljena zarolana licem prema unutra. Slikani sloj je bio jako oštećen.
Slika Gospa Lurdska, stanje prije zahvata. Fotografija je snimljena u studenom 2006. godine, ali joj kvaliteta nije osobito dobra, jer Odsjek za konzervaciju-restauraciju tada nije raspolagao dobrim fotoaparatom. Ne raspolaže ni danas, ali sam ja u međuvremenu nabavila odlični Nikon D90. :)
Pod kosim svjetlom dolaze do izražaja izobličenja platna.
S poleđine slike uklonjen je sloj boje i ljepila kojim je nekoć bila zalijepljena za strop crkve. Slikani sloj je učvršćen, a slika izravnana. S lica su uklonjene površinske nečistoće, stari retuši i preslici. Zakrpane su rupe i druga oštećenja, a rubovi slike podstavljeni su novim platnom (eng. strip lining). Slika je potom pričvršćena na novi podokvir, preko kojega je prethodno napeto drugo platno; to je tzv. metoda dvostrukog platna (eng. loose-lining ili double canvases).
Slika nakon napinjanja na podokvir (snimljeno u studenom 2010.)
Gotovo cijeli ljetni semestar, ispitni rok i polovinu srpnja trajalo je rekonstruiranje preparacije unutar oštećenja. (Taj se zahvat često naziva krediranje ili grundiranje.) Tek nakon nanošenja preparacije postao je jasno vidljiv pravi opseg oštećenja slikanog sloja.
Slika nakon rekonstrukcije preparacije (snimljeno u srpnju 2011.).
Nije dovoljno samo nanijeti preparaciju unutar oštećenja; treba imitirati teksturu okolne površine. Lijevo se vidi detalj slike pod frontalnim, a desno pod bočnim (kosim) svjetlom.
Zahvat se izvodi u zamračenoj prostoriji, a jedino svjetlo dolazi od lampi koje su postavljene gotovo u ravnini sa slikom. Pod bočnim svjetlom dolazi do izražaja tekstura površine koju treba imitirati. Preparacija ne smije prelaziti preko rubova oštećenja. (Kako je na Gospi Lurdskoj korištena akrilna preparacija, višak se uklanjao tamponima navlaženim vodom ili acetonom.) Osušena preparacija obrađuje se skalpelima, dlijetima ili zubarskim alatkama. Ovo možete vidjeti u kratkom videu:
Video je u nešto boljoj rezoluciji objavljen na FB stranici Odsjeka za konzervaciju-restauraciju. (Glazbena podloga: Juan Serrano, Gorrion)
Posljednja dva tjedna u 7. mjesecu bila su posvećena podslikavanju (podlaganje pred retuš). Za podslikavanje su korištene akvarelne i gvaš boje. Podslik se u pravilu izvodi nekoliko tonova svjetlije od originala, no mi smo se u ovom slučaju nastojali maksimalno približiti izvornim bojama, u nadi da će nam to olakšati - ubrzati - retuš.
Podslikavanje velikog oštećenja u gornjem dijelu slike.
Posao smo prekinule početkom kolovoza; nekima je trebao odmor, a neki su se morali posvetiti drugim poslovima. Na fotografiju stanja slike nakon zahvata morat ćete još malo pričekati.