Tram Vo i Dusan Stulik (snimljeno u kapeli Orsini u Trogiru)

Nedavno je na HTV-u prikazan dokumentarni film o pjesniku, piscu i prevoditelju Luki Paljetku. Zanimljivo mi je bilo čuti da je gospodin Paljetak prijateljevao s trojicom znamenitih slikara: Antunom Maslom, Đurom Pulitikom i Ivom Dulčićem. Na zidu njegove radne sobe u Dubrovniku visi Dulčićeva slikarska paleta. "Ta mi je paleta najdraži i najbolji Dulčićev rad," rekao je gospodin Paljetak, "jer su u njoj sadržane sve njegove slike".
Ivo Dulčić, Ples (1956.)
"Zašto čuvati umjetnikovu paletu?" zapitala se u jednom članku Lucy Davies. "Mrlje čistog pigmenta ili pomiješane boje zaostale na površini mogu biti intrigantan pokazatelj umjetnikove tehnike slikanja i načina razmišljanja. (...) Mjesto na koje je boja nanesena i način na koji je to napravljeno može nam prenijeti osjećaj, psihologiju, vjersko značenje." Davies u članku opisuje slikarske palete koje su koristili Renoir, Degas, Seurat, Gauguin... Donosim slike dviju paleta koje mi se čine osobito zanimljive. Pripadale su Eugeneu Delacroixu i Vincentu van Goghu. Vjerojatno bi se prema njima mogao napraviti psihološki profil dvojice umjetnika.
Paleta koja je pripadala Vincentu van Goghu (preuzeto iz članka L. Davies "Why preserve Van Gogh's palette?", The Telegraph)
Čuveni konzervatori-znanstvenici Rutherford J. Gettens i George L. Stout u svojoj knjizi Painting Materials: A Short Encyclopedia (1942.) pokazali su razvoj slikarske palete od najranijih prikaza na francuskim minijaturama iz 15. stoljeća do prve polovine 20. stoljeća.
Slika R. J. Gettensa i G. L. Stouta preuzeta iz članka Ernsta van der Weteringa "The Palette; on the Relationship between Style and Painting Technique"
Slikarske palete, jasno, imaju puno dulju povijest. Na web stranici Muzeja Metropolitan u New Yorku pronašla sam egipatsku paletu iz 14. stoljeća prije Krista. Izrađena je od bjelokosti, a u njoj se još nalaze sasušeni pigmenti: plavi, zeleni, smeđi (?), žuti, crveni i crni.
Paleta egipatskog slikara, oko 1390.–1353. pr. Kr. (preuzeto s web stranice Muzeja Metropolitan)
U posljednjem broju Universitasa objavljen je članak Ivane Vukadin i Filipe Sršen "Godišnji susret studenata konzervacije-restauracije", osvrt na 9. međunarodnu konferenciju studija konzervacije-restauracije koja je sredinom travnja održana u Splitu. Ivana i Filipa bile su članice organizacijskog odbora. Pored njih, u odboru je bilo još devet studenata i četvero asistenata honorarno zaposlenih na Umjetničkoj akademiji. Iako je organiziranje skupa bilo vrlo zahtjevno (s pripremama smo započeli još u prosincu prošle godine), drago mi je da sam imala priliku raditi s ovim krasnim mladim ljudima.
Članovi Organizacijskog odbora 9. međunarodne konferencije studija konzervacije-restauracije
Članak "Godišnji susret studenata konzervacije-restauracije" objavljujem uz odobrenje Tomislava Čizmića Marovića, izvršnog urednika Universitasa.
U Splitu je održana 9. međunarodna konferencija studija konzervacije-restauracije koja je okupila više od stotinu sudionika. Predavanjima i posterima publici se predstavilo tridesetak studenata iz Hrvatske i Slovenije.
Sredinom travnja u Splitu je održana 9. međunarodna konferencija studija konzervacije-restauracije. Studenti zagrebačkog, dubrovačkog, ljubljanskog i splitskog sveučilišta na konferenciji su predstavili rezultate svog znanstvenog i stručnog rada. Domaćin skupa bio je Odsjek za konzervaciju-restauraciju Umjetničke akademije u Splitu.
Konferenciju su otvorili dr. sc. Branko Matulić, dekan Umjetničke akademije, prof. dr. sc. Roko Andričević, prorektor za znanost, međunarodnu i međusveučilišnu suradnju Sveučilišta u Splitu, i Sagita Mirjam Sunara, predstojnica Odsjeka za konzervaciju-restauraciju Umjetničke akademije i predsjednica organizacijskog odbora. U ime Grada Splita, otvaranju konferencije nazočila je Maja Munivrana, pročelnica Službe za kulturu i umjetnost, dok je Ferdinand Meder, v. d. ravnatelja Hrvatskog restauratorskog zavoda, organizatorima uputio pismenu čestitku.
Na konferenciji je održano četrnaest predavanja. Teme su obuhvatile gotovo sva specijalistička područja konzervatorsko-restauratorske struke: zaštitu umjetnina, dijagnostička ispitivanja, konzervatorsko-restauratorske zahvate... U sklopu konferencije upriličena je izložba studentskih postera. Uz to je organiziran posjet restauratorskim radionicama Umjetničke akademije.
Predavanjima i posterima predstavila su se čak 34 studenta
Prvi put je organizirana izložba postera
Sudionici konferencije posjetili su restauratorske radionice Umjetničke akademije
Konferencija je pružila priliku da se konzervatori-restauratori, povjesničari umjetnosti, arhitekti, arheolozi i predstavnici drugih struka vezanih uz zaštitu kulturne baštine upoznaju s radom mladih stručnjaka. U publici se našla i delegacija Centra za konzervaciju i arheologiju Crne Gore. Gosti iz Kotora i Cetinja smatraju da ovaj stručni skup predstavlja značajan pomak u regiji te su iskazali želju za suradnjom s Odsjekom za konzervaciju-restauraciju splitske Umjetničke akademije.
Volontiranjem do radnog staža
U sklopu konferencije održan je okrugli stol na kojemu je glavna tema bila stjecanje radnog staža potrebnog za polaganje stručnog ispita u konzervatorsko-restauratorskoj djelatnosti. Bivše studentice mr. art Ivana Letilović, Lana Kekez i Elena Jurić govorile su o problemima s kojima su se susrele nakon diplome. Elena Gudelj iz Hrvatskog zavoda za zapošljavanje predstavila je mjere za poticanje zapošljavanja koje provodi ta ustanova. Najveći interes pobudio je program stručnog osposobljavanja bez zasnivanja radnog odnosa, koji korisnicima omogućuje jednogodišnje stažiranje. Milivoj Hekman iz Pravne službe Grada Splita upozorio je da taj program tek djelomično rješava problem struka kod kojih je nužno "prikupiti" dvije godine staža za polaganje stručnog ispita. Elvira Šarić Kostić, ravnateljica Muzeja grada Splita, govorila je o svojim iskustvima. Dvosatnu raspravu, u sklopu koje su sudionici odgovarali na brojna pitanja publike, moderirala je Sagita Mirjam Sunara.
Nagrađeni studenti i Universitas
Ovogodišnja konferencija donijela je nekoliko novosti. Uz pokretanje službene web stranice na kojoj će biti objavljeni svi konferencijski materijali, prvi put je dodijeljena nagrada "Zvonimir Wyroubal" za najbolje usmeno izlaganje, najbolju Power Point prezentaciju i najbolji poster. Nagrada je ime dobila prema začetniku konzervatorsko-restauratorske službe u Hrvatskoj. Najboljim predavanjem publika je ocijenila ono Martine Tekavec s ljubljanske Akademije. Martina je govorila o zahvatu na drvenoj gotičkoj skulpturi koja je sredinom prošlog stoljeća teško oštećena u vandalskom napadu i nakon toga temeljito restaurirana. Nagradu za najbolju Power Point prezentaciju dobila je Elena Jurić iz Splita, koja je prezentirala zahvat na drvenom oslikanom predoltarniku iz 17. stoljeća. Nagrada za najbolji poster pripala je Nataši Treursić, koja je prezentirala istraživanje i restauriranje globusa iz Pomorskog muzeja u Dubrovniku.
Elena Jurić dobila je nagradu "Zvonimir Wyroubal" za najbolju Power Point prezentaciju. Plaketu je dizajnirao Vedran Perkov
Posebnu nagradu "Zvonimir Wyroubal" dobio je Universitas, zbog kontinuiranog rada na senzibiliziranju šire javnosti za problem očuvanja kulturne baštine. Tu je nagradu dodijelio organizacijski odbor konferencije, sastavljen od studenata konzervacije-restauracije i nekoliko asistenata honorarno zaposlenih na Umjetničkoj akademiji.
Organizatori su za svoj posao dobili velike pohvale.
Predavači, autori postera i njihovi mentori
Objavljeno u Universitasu : listu Sveučilišta u Splitu, god. III, br. 28, 30. ožujka 2012., str. 23
Sredinom travnja u Splitu će se održati 9. međunarodna konferencija studija konzervacije-restauracije. Konferencija uključuje predavanja, poster-prezentacije, okrugli stol i posjet restauratorskim radionicama Umjetničke akademije, organizatora skupa. Konferencija je otvorena za javnost
U Splitu će se 13. i 14. travnja održati deveta po redu Međunarodna konferencija studija konzervacije-restauracije. Eto prilike da i šira javnost zaviri u čudesan svijet očuvanja kulturne baštine te da se razbije mit o restauratorima kao ljudima koji "popravljaju" slike. Konferenciju organizira Odsjek za konzervaciju-restauraciju Umjetničke akademije, a održat će se u sjevernom tornju Sveučilišne knjižnice.
Što konferencija nudi
Konferencija uključuje četrnaest predavanja iz svih područja konzervatorsko-restauratorske struke. Saznajte kako su restauratori skinuli i ponovno montirali oslikani strop u splitskoj palači Bajamonti-Dešković, kako se čuvaju grafiti te na koji su način umjetnine u crkvama izložene propadanju! Rezultate svojega znanstvenoga i stručnoga rada na konferenciji će predstaviti studenti Akademije za likovnu umjetnost i oblikovanje Sveučilišta u Ljubljani, Akademije likovnih umjetnosti Sveučilišta u Zagrebu, Odjela za umjetnost i restauraciju Sveučilišta u Dubrovniku te Umjetničke akademije Sveučilišta u Splitu. Program konferencije i sažeci izlaganja objavljeni su na web-stranici: www.konferencija-restauracija.com. Na istome će linku nakon konferencije biti dostupni cjeloviti tekstovi svih predavanja.
Ranijih su godina konferencije studija konzervacije-restauracije završavale okruglim stolom za studente gdje se, najčešće u ležernoj atmosferi, razgovaralo o razlikama između studijskih programa. Ove su godine organizatori odlučili prirediti tematski okrugli stol na kojemu će pozvani stručnjaci i bivši studenti razgovarati o problemima koji muče mlade restauratore, a to su: stažiranje nakon diplome, stručni ispiti i licenciranje konzervatora-restauratora. Transkript ove moderirane rasprave bit će objavljen na web stranici konferencije.
Skup će biti zaključen organiziranim posjetom radionicama Odsjeka za konzervaciju-restauraciju Umjetničke akademije uz stručno vodstvo nastavnika i studenata.
Drugoga dana konferencije bit će organiziran posjet restauratorskim radionicama Umjetničke akademije. Apsolvent Vedran Kundić demonstrirat će klesanje replike dijela oltarne pregrade iz 10. stoljeća, što je predmet njegovog magistarskog stručnog rada.
Detalj replike srednjovjekovne oltarne pregrade
Organiziranje konferencije kao prilika za učenje
Organizacijski odbor 9. međunarodne konferencije studija konzervacije-restauracije vodi Sagita Mirjam Sunara, predstojnica Odsjeka za konzervaciju-restauraciju Umjetničke akademije. U odboru sudjeluje desetak studenata i nekoliko asistenata. Organiziranje konferencije studentima je bila prilika da nauče štošta novo. Apsolventica Jelena Zagora, primjerice, bila je zadužena za uređivanje sažetaka usmenih izlaganja, traženje smještaja za sudionike konferencije, pisanje tekstova za web-stranicu i promoviranje projekta. "Promoviranje je aktivnost u kojoj se najmanje snalazim," priznaje Jelena, "no to mi je bio i naveći izazov: kako predstaviti našu konferenciju široj javnosti, kako privući posjetitelje koji ni ne znaju što je to restauracija."
Helena Ugrina, studentica treće godine, prije upisa na studij konzervacije-restauracije godinu je dana radila kao grafička dizajnerica za jedne novine. Njezin je zadatak bio dizajnirati pozivnicu i brošuru sa sažecima predavanja. Kaže da joj je to bio veliki izazov te dodaje da joj je drago što je tiskanje promidžbenih materijala povjereno Odsjeku za slikarstvo Umjetničke akademije. "Pozivnice i plakate za našu konferenciju tiskaju studenti koji prate izborni kolegij Grafika," objašnjava. "Taj kolegij vode docentica Kristina Restović i stručni suradnik Edi Matulić. Drago mi je da sam imala priliku s njima surađivati i naučiti nešto o tehnici sitotiska. To je prva takva suradnja ovih dvaju odsjeka Umjetničke akademije. Mislim da je izraz zadovoljstva koji se pojavio na našim licima kad smo otisnuli prve materijale pokazao da se svi radujemo novim prilikama za suradnju."
Helena Ugrina (u sredini lijevo), Kristina Restović (u sredini desno) i Edi Matulić (desno)
Pozivnice i plakate za 9. međunarodnu konferenciju studija konzervacije-restauracije tiskali su studenti slikarstva i dizajna vizualnih komunikacija u sklopu kolegija Grafika
Podrška sponzora
Održavanje 9. međunarodne konferencije studija konzervacije-restauracije omogućili su: Studentski zbor Sveučilišta u Splitu, Crescat d.o.o., Klesarstvo Jakšić, Adriapapir, Juriček – obrt za trgovinu i Salona Var d.o.o. Organizatori se zahvaljuju ravnatelju Sveučilišne knjižnice, mr. sc. Petru Kroli, što im je osigurao prostor za održavanje konferencije. Zahvale upućuju i Danijelu Gudelju, koordinatoru za kulturna događanja Knjižnice, te Ivanu Kovačeviću, ravnatelju Škole za dizajn, grafiku i održivu gradnju – Split, koji im je omogućio tiskanje brošura s programom konferencije i sažecima izlaganja.