Sredinom travnja iznenadio me e-mail Seana Charettea iz Gettyjevog instituta za restauriranje (The Getty Conservation Institute, GCI). Javio mi je da će krajem svibnja boraviti u Zagrebu zbog tečaja o restauriranju fotografija koji GCI organizira u suradnji s Hrvatskim državnim arhivom. Taj je tečaj dio šire inicijative za očuvanje fotografske baštine i educiranje stručnjaka za konzerviranje i restauriranje fotografskih materijala koju GCI provodi na području srednje, južne i istočne Europe. Detaljnije informacije uskoro će biti dostupne na njihovoj web stranici.
Sa Seanom sam u kontaktu od prošloga ljeta, kada sam i sama pokušavala organizirati radionicu o očuvanju fotografske baštine. Za tu sam se problematiku zainteresirala u SAD-u nakon što sam odslušala kolegij o konzerviranju i restauriranju fotografija. S Debrom Hess Norris i Jae Gutierrez, dvjema profesoricama koje vode specijalističko usmjerenje za konzervaciju-restauraciju fotografija na magistarskom studiju u Delawareu, u Splitu sam planirala organizirati trodnevnu radionicu "Photograph Preservation Workshop".
Debra Hess Norris izrazila je prije dvije godine spremnost da u Hrvatskoj održi radionicu o očuvanju fotografija
Već dvije godine tražim financijska sredstva, tj. sponzore za tu radionicu, nažalost bez uspjeha. Iako su naši arhivi, knjižnice, muzeji, ali i obiteljski albumi puni fotografija, svijest o potrebi njihovog očuvanja još nije dovoljno razvijena. Ljudi nisu svjesni da se radi o osjetljivim i krhkim materijalima koji iziskuju primjerenu skrb, pohranu i rukovanje. Zabrinuti nad sudbinom starih slika i kipova, o fotografijama gotovo da i ne razmišljamo. "Kakav bi status fotografije bio da je umjesto 150 stara 500 godina može se samo zamišljati," piše Deana Kovačec u svome članku o obradi i zaštiti zbirki fotografija, "ali sigurno je da je zadaća arhiva da svojim fotografskim zbirkama osigura tu starost."
Kad mi je Sean Charette javio da je spreman doći u Split ako nađem vremena za sastanak, prva mi je ideja bila organizirati okrugli stol, raspravu ili predavanje o fotografijama i tako upoznati širu javnost s opasnostima kojima su izložene. Sean je odmah pristao. S njim su u Split doputovali dr. sc. Dusan Stulik, jedan od najpoznatijih svjetskih konzervatora-restauratora znanstvenika (eng. conservation scientist), i restauratorica fotografija Tram Vo, koja je diplomu stekla na magistarskom studiju u Delawareu, kod "moje" Debre Hess Norris.
Predavanje je održano u sjevernom tornju Sveučilišne knjižnice pa se ovim putem zahvaljujem našem sjajnom domaćinu Danijelu Gudelju. Za e-pozivnicu iskoristila sam jednu staru obiteljsku fotografiju
Predavanje je održano krajem svibnja. U kratkom uvodom izlaganju Sean je govorio o Gettyjevom projektu Research on the Conservation of Photographs i najavio tečaj koji će se iduće godine održati u Zagrebu. Dr. Stulik je zatim govorio o počecima razvoja fotografije, odnosno o fotografiji prije pojave dagerotipije (1839.). Predstavio je rezultate istraživanja najstarijih fotografskih zapisa, od kojih je najzanimljivija heliografija "Pogled s prozora u Le Grasu" koju je Joseph Nicéphore Niépce izradio 1826. godine. "Pogled s prozora u Le Grasu" smatra se prvom fotografijom na svijetu, a dr. Stulik imao je čast ispitati materijale od kojih je načinjena.
Predavanje je izazvalo veliko zanimanje (foto: Branko Bralić)
Sean Charette održao je uvodni dio predavanja
Tram Vo i Dusan Stulik (snimljeno u kapeli Orsini u Trogiru)
Tram Vo i Dusan Stulik (snimljeno u kapeli Orsini u Trogiru)
Nakon predavanja uslijedila je 45-minutna moderirana rasprava u kojoj je sudjelovala i Tram Vo. Dotakli smo se brojnih tema, od praktičnih savjeta za očuvanje obiteljskih zbirki fotografija do konzervatorsko-restauratorske znanosti i Gettyjevih međunarodnih projekata. Studente i mlade konzervatore-restauratore u publici najviše su zanimale stipendije koje nudi Zaklada Getty. Američki su im gosti savjetovali da prije prijave kontaktiraju nekoga s odjela na kojemu bi željeli boraviti, odnosno raditi istraživanje, naglasivši da su njihovi programi vrlo kompetitivni: za 5-7 istraživačkih mjesta prijavi se i do stotinu ljudi iz cijeloga svijeta. Istaknuli su i to da je GCI istraživačka ustanova, što znači da se za praktični rad na umjetninama treba prijaviti na natječaj koji provodi Muzej Getty.
O očuvanju fotografske baštine pisat ću u nekom od narednih postova. Do tada, bacite pogled na novi broj Gettyjevog newslettera koji je u cijelosti posvećen toj temi.
Nema komentara:
Objavi komentar