srijeda, 14. ožujka 2012.

U potrazi za izgubljenim pleterom

Nikolina Uroda, arheologinja i viša kustosica (Muzej hrvatskih arheoloških spomenika, Split), nedavno me povela u spilju sv. Filipa i Jakova iznad Marine. Nikolina istražuje arheološku baštinu pustinjaka i redovničkih zajednica u Srednjoj Dalmaciji, a spilja ju je zanimala jer su u njoj nekoć živjeli pustinjaci. Mene je, pak, zanimalo kako se Nikolina počela baviti tom temom i što se sve događalo u maloj spilji iznad Marine.



Nikolina Uroda istražuje arheološku baštinu pustinjaka i redovničkih zajednica u Srednjoj Dalmaciji


Zajedno smo posjetile spilju sv. Filipa i Jakova, u narodu zvanu Grota



Nikolina, tema tvog doktorskog rada je arheološka baština pustinjaka i redovničkih zajednica u Srednjoj Dalmaciji od njihovih početaka do 12. stoljeća. Što te privuklo toj temi?


Temi me privukla činjenica da se o životu u pustinjačkim zajednicama i samostanima vrlo malo zna, iako postaje izvori koji svjedoče o njihovom postojanju, i to vrlo autoritativni kao što su pisma sv. Jeronima i predstavnika dalmatinskog klera u 5. i 6. stoljeću, te darovnice hrvatskih vladara od 9. do 11. stoljeća.


Dakle, postoje pisani tragovi?


Postoje, no najčešće se ne piše o nekom konkretnom samostanu ili pustinjačkoj nastambi već se jednostavno spominje da postoje, što komplicira proces istraživanja, jer se u pojedinim slučajevima ne zna gdje se nalaze niti kako izgledaju. Osobito opskurno je razdoblje 7. i 8. stoljeća za koja nam nedostaju izvori za bilo koji segment života.


Zvuči jako složeno...


Da, iz svega što sam navela može se zaključiti da u stvari volim kada mi se život zakomplicira, no to je već stvar neke druge rasprave (i struke).


S kakvim se problemima u istraživanju susrećeš?


O problemima bi se mogao napisati jedan doktorat, ako je netko zainteresiran, pribavit ću svu literaturu! Prije svega, teško je odrediti određeni objekt kao samostan zbog činjenice da su istraživanjima (ako su uopće provedena) pokrivene najčešće samo crkve a o okolnim se građevinama, ako postoje, ne zna ništa. Također se kod većine istraženih objekata nije pridavalo dovoljno pažnje sakupljanju "sitnog" materijala, kao što su ulomci keramike i stakla za koje se s dosta preciznosti može potvrditi datacija, te se uz podatak o sloju u kojem je pronađen određeni predmet, može uspostaviti relativna kronologija lokaliteta. Osim spomenutog, neke su građevine istražene, no arheološki ostaci nisu bili sačuvani u dovoljnoj mjeri da bi se sa sigurnošću mogao rekonstruirati njihov izgled. Bez obzira na to, u literaturu su ušli idealizirani tlocrti koji se nekritički reproduciraju i uspoređuju s drugim objektima koji su precizno datirani i na taj se način gubi znanstveni pristup te se arheologija opet može svrstati među pomoćne znanosti ili pak definirati kao "disciplina arkana". Postoji još dosta primjera ležernog pristupa rješavanju problema, no mislim da bismo se tu trebali zaustaviti...


'Ajmo onda na "lakše" teme. Nedavno si me povela u jednu spilju iznad Marine u kojoj su nekoć živjeli pustinjaci. Lokalitet, kažeš, ima jako dugu povijest.


Spilja sv. Filipa i Jakova nalazi se iznad mjesta Marina, na brdu Pliće i jedno je od rijetkih pustinjačkih obitavališta u kojima su se vršila sustavna arheološka istraživanja. Zanimljivo je da se nalazi na Hilejskom poluotoku koji je ime baštinio od Hila, sina Herakla i nimfe Melite koja je bila kći boga Egeja. Zemlja Hilejaca spominje se i u mitu o Argonautima koji su uz njenu obalu usidrili svoje brodove. Kako su Hilejci pomogli Argonautima na njihovu putu, zauzvrat su dobili Apolonov tronožac koji se i danas krije negdje ispod Hilejske zemlje. Ova se priča možda čini suvišnom u kontekstu pećine, no ona na slikovit način pokazuje stvarni tijek događaja – kontakte domorodačkih Ilira s Grcima i kolonizaciju ovog područja.



Marinsko polje, pogled s brda Pliće


Ulaz u spilju sv. Filipa i Jakova



A spilja?


To je prostor u kojem se nalazi malena kapela, šest zidanih stupova koji se smatraju oltarima, grobovi nekadašnjih stanovnika pećine te dvije cisterne za vodu koja je bila osnovna potreba čak i eremita koji su na ovakvim mjestima vježbali izdržljivost vlastitog tijela (ali i duha). U pećini se nalazi nekoliko stalaktita koji su spojeni sa stalagmitima te tvore stupove. Neki od njih bili su ukrašeni likovnim prikazima od kojih su danas ostala samo dva, a prikazuju ljudske glave, prilično linearno izvedene.



U spilji se nalazi kapelica; natpis uklesan u kamenu ploču ispred oltara otkriva godinu gradnje: 1790.


Dok je Nikolina istraživala, Ivan Alduk, njezin dečko (inače arheolog-konzervator), vrijedno je dokumentirao unutrašnjost spilje


Reljefni prikaz ljudske glave na jednom "stupu"


Nikolina i Ivan poziraju



Tko je prvi istraživao spilju?


Koliko mi je do sada poznato, lokalitet ulazi u literaturu 1913. godine, objavom Luke Jelića koji opisuje pećinu te pokušava odrediti u kojem je razdoblju bila naseljena. Arheološka istraživanja koja su provođena od 2002. do 2004. godine, rezultirala su objavom rada u kojem se između ostalog navodi da je pećina nastanjena od razdoblja eneolitika do 14. stoljeća, što potvrđuju i nalazi keramike, novca i ostalog materijala. 




Nikolina ispred zida kapelice u koji su urezana imena posjetitelja/hodočasnika


"Autogrami" su se ostavljali i u pretprošlom stoljeću


Spominjala si da su neki reljefi i natpisi devastirani. O čemu se točno radi?


Radi se o prikazu Arkanđela Mihovila i natpisima koji su se nalazili na jednom od stupova u "tamnoj" strani pećine, kao i o prikazu zmaja koji proždire neku životinju, a otučeni su nedugo nakon njihove objave kod Luke Jelića. Što se tiče prikaza zmaja, bilo bi zanimljivo usporediti ovaj prikaz s onim u Zmajevoj (Dragonjinoj) špilji iznad Murvice na otoku Braču, koja je također bila mjesto na kojem su boravili eremiti. Na žalost to neće biti moguće. Devastacija reljefa u špilji jedna je od mnogih koje se i danas događaju na brojnim arheološkim lokalitetima. U ovom se slučaju vidi važnost bilježenja podataka i opisivanja jer nam ti podatci nerijetko ostaju jedino svjedočanstvo postojanja nekog djela.



Pogled na mračni dio spilje



U blizini spilje našli smo ulomke keramike i oštricu jednog noža. Možeš li, na temelju vizualnog pregleda, reći nešto o porijeklu tih nalaza?


Za keramiku se može kazati da pripada antičkom razdoblju i da je dio tegule, za koje se zna da su bile upotrebljavane za natkrivanje građevina, ali mogle su se koristiti i kao građevni materijal osobito u razdoblju kasne antike. Taj se nalaz veže uz ostatke građevine koja je sačuvana u temeljima a smještena je istočno od ulaza u pećinu. Što se, pak, noža tiče, čini mi se recentnim, no trebalo bi ga detaljnije pregledati.



Zanimljiv nalaz u kamenjaru pokraj ulaza u spilju



Kad idem na neku izložbu, obično "zabijem" glavu u sliku i tražim oštećenja ili tragove ranijih restauriranja. Je li traženje keramike profesionalna deformacija arheologa?


Mislim da jest iako većina arheologa to ne želi priznati. Samo se razmeću tipologijom, strukturom i fakturom keramike kao da je to najzabavnija stvar na svijetu. Doduše, ponekad je dovoljno sakupiti nekoliko komada keramike na nekom području kojima se može odrediti da li se na tom mjestu nalaze arheološki ostaci iz razdoblja prapovijesti, antike ili srednjega vijeka. Takvi se podaci prikupljaju prilikom rekognosciranja terena.



Ivan dokumentira ostatke tegula koje je pronašao u kamenjaru pokraj spilje



Za kraj, jedno pitanje o istraživačkom dijelu posla. Ja sam najveći dio doktorskog istraživanja "odradila" u arhivima. Tvoj terenski rad čini se jako uzbudljiv. Je li to uvijek tako?


Rad na terenu predstavlja tek 10 % (možda i manje!) mog ukupnog rada na doktoratu. I ja najveći dio posla obavljam u bibliotekama tražeći ranije objave, izvore i analogije za samostane o kojima pišem. No, ne mogu poreći da ovaj posao nosi određenu dozu uzbuđenja.


petak, 9. ožujka 2012.

Kolegij u slikama: Metode istraživanja i dokumentiranja u konzervaciji-restauraciji

Na oglasnoj ploči u hodniku Odsjeka za konzervaciju-restauraciju (prizemlje zgrade Umjetničke akademije na Visokoj, Fausta Vrančića 17) jučer je postavljena izložba fotografija "Kolegij u slikama: Metode istraživanja i dokumentiranja u konzervaciji-restauraciji". Program tog kolegija osmislila sam za vrijeme boravka u Sjedinjenim Državama. Skraćene zapise (dijela) predavanja objavila sam na blogu UAR00M, a studentici Ivani Vukadin dala sam zadatak da kroz dvadesetak fotografija prikaže što su ona i njezini kolege radili kad nismo bili u učionici.



Ivana i ja ispred oglasne ploče s fotografijama


Djelić Ivanine izložbe



Ideju o takvom prezentiranju aktivnosti studenata (i nastavnika) dobila sam u SAD-u, na magistarskom studiju restauracije Sveučilišta u Delawareu. Nekoliko dana prije početka prijamnih ispita, WUDPAC-ovci su u prizemlju zgrade postavili izložbu koja prikazuje što su radili u prethodnom semestru. Nastava se drži u blokovima, predmet po predmet, pa studenti u jednom semestru "odslušaju" tri ili četiri kolegija. Kandidati koji dolaze na prijamni ispit tako su mogli vidjeti što ih čeka ako upišu studij.



Izložba američkih studenata uključivala je fotografije s legendama, restauratorske materijale i alate, sitne umjetničke predmete...


Ovako su prezentirani kolegiji Konzervacija-restauracija tekstila, Preventivna konzervacija i Konzervacija-restauracija predmeta od organskih materijala (eng. organic objects)



Budući da se na mome odsjeku u ljetnom semestru održavaju tjedne konzultacije s kandidatima za upis na studij konzervacije-restauracije, nadam se da će kandidati sa zanimanjem pogledati Ivaninu izložbu. Ne samo to: nadam se da će ova izložba pobuditi interes za ovaj kolegij i kod studenata drugih studijskih usmjerenja.



- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -



Kolegij u slikama: Metode istraživanja i dokumentiranja u konzervaciji-restauraciji


TEKST I IZBOR FOTOGRAFIJA: Ivana Vukadin (1. godina)



Posjet Sveučilišnoj knjižnici


Krajem studenoga prošle godine posjetili smo splitsku Sveučilišnu knjižnicu. Tom prilikom zavirili smo na Odjel za nabavu i obradu građe posebne vrste (tzv. specijalne zbirke), gdje nas je dočekala voditeljica Mihaela Kovačić. Pokazala nam je jednu od knjiga koje se tamo čuvaju, Catastico Milesi iz 1751. godine. Knjiga je velika i teška, a Mihaela ju je dovezla na kolicima. Prilikom rukovanja, nosila je pamučne rukavice. S velikim zanimanjem proučili smo crteže koji dokumentiraju zemljišne posjede obitelji Milesi u 18. stoljeću.





Kroz Sveučilišnu knjižnicu provela nas je informatorica Sanja Brbora. Pokazala nam je sve odjele, objasnila kako se pretražuje knjižnični katalog i šalju upiti za pojedine naslove. Objasnila nam je i prava studenata – članova knjižnice, uz, naravno, pravila ponašanja tijekom boravka u zgradi.





U restauratorskoj radionici Odjela za zaštitu i digitalizaciju građe dočekala nas je Ana Radić Bizjak. Pokazala nam je materijale i alate kojima se služe restauratori papira. Uređaj za uvezivanje knjiga izgledao je osobito zanimljivo.





Naučili smo ponešto o oštećenjima na knjigama nastalim utjecajem vlage, gljivica i nametnika. Ana nam je pokazala obrasce u koje se unose podaci o konzervatorsko-restauratorskim zahvatima na knjigama.





U radionici za restauriranje papira, Ana nam je pokazala restaurirane novine iz četrdesetih godina prošloga stoljeća. Dijelovi papira koji nedostaju nadomješteni se lijevanjem papirne pulpe.





Posjet Galeriji umjetnina


Galeriju umjetnina posjetili smo nekoliko dana prije Božića. U restauratorskoj radionici podijelili smo se u tri grupe. Svaka je grupa "dobila" jednu umjetninu iz Galerijinog stalnog postava pa je trebala sastaviti izvještaj o zatečenom stanju, oštećenjima i ranijim intervencijama. Mateja, Josipa i Dominik dobili su sliku na dasci Oplakivanje Krista, djelo nepoznatog autora iz 15. stoljeća. Maja, Ivana i Vanda dobile su Bogorodicu s Djetetom, još jednu sliku na dasci iz 15. stoljeća. Ta se slika pripisuje dalmatinskoj slikarskoj školi.





Frances, Anamarija i Filipa trebale su opisati sliku Vlahe Bukovca Mladi violinist, rađenu u tehnici ulja na platnu. Istraživanje smo počeli promatranjem umjetnina pod vidljivim svjetlom. Filipa je uočila da se na platnu pojavljuje tzv. fantom podokvira, što je navela u pisanom izvještaju.





Slike smo pregledali pod ultraljubičastim svjetlom i došli do zanimljivih otkrića. Na slici Oplakivanje Krista najveći dio površine fluorescira mliječnožutom bojom. To nam govori da je slika premazana lakom na bazi prirodne smole. Retuše smo prepoznali kao tamne površine koje ne fluoresciraju.





Još jedna metoda ispitivanja slika je infracrvena reflektografija. Anamarija upravlja IC kamerom koja je spojena na računalo. Ova bi nam tehnika trebala otkriti podcrtež, no on se na slici Oplakivanje Krista ne vidi. Ipak, na haljini jednog anđela "otkrili" smo tri točkice koje se ne vide golim okom!





Restauratorice Mia Tomić i Eleonora Klein iz arhiva su "izvukle" pisanu i fotodokumentaciju za svaku od tri slike koje smo analizirali. Crno-bijele fotografije prikazuju stanje umjetnina prije restauratorskih zahvata 30-ih, 40-ih i 50-ih godina prošlog stoljeća. U dosjeima se čuvaju tekstovi koje su pisali povjesničari umjetnosti i drugi istraživači.





Kada smo dovršili svoje "detektivske zadatke" i održali kratke prezentacije, došlo je vrijeme za grupnu fotografiju. Zahvaljujemo restauratoricama Miji i Eleonori na pomoći pri rješavanju zadataka!





Intervju s umjetnikom


Nakon zimskih praznika, docentica Sagita Mirjam Sunara za nas je isplanirala razgovor sa Vedranom Perkovom, suvremenim umjetnikom. Vedran je donio jedan svoj rad koji će biti restauriran na Umjetničkoj akademiji. Bio je to zanimljiv susret sa suvremenom umjetnosti, koji je otvorio neizbježno pitanje o njezinom očuvanju.





The Final Frontier, najlonska maketa svemirskog broda Voyager iz popularne TV serije "Star Trek", osmišljena je tako da visi obješena s plafona galerije. U donjem dijelu skulpture nalazi se crijevo kroz koje se upumpava zrak koji joj daje volumen. Na svemirskome brodu vide se šavovi; na tim mjestima skulptura propušta upuhnuti zrak. Djelo nosi poruku o prenapuhanoj glamuroznoj iluziji, koja nije ništa drugo nego jeftin trik za publiku.





Na greškama se najbolje uči pa smo tako i mi naučili što treba izbjegavati prilikom pakiranja umjetnine za transport. Vedranov je rad, naime, trebalo poslati na izložbu pa ga je on ugurao u ruksak. Materijal se prilikom transporta oštetio. Pravila naše struke nalažu da se prilikom pakiranja i transportiranja poštuju dimenzije predmeta i svojstva materijala!





Posjet Muzeju hrvatskih arheoloških spomenika


MHAS smo posjetili nekoliko dana prije početka zimskog ispitnog roka. U izložbenoj dvorani Muzeja hrvatskih arheoloških spomenika postavljena je izložba o istraživanju i prezentaciji arheološkog lokaliteta Crkvine u Cisti Velikoj. Jedan od eksponata na izložbi bio je ovaj sarkofag, kojega je u sklopu svoga diplomskog rada na Umjetničkoj akademiji restaurirao Malik Palčok.





Restaurator Dalibor Popovič proveo nas je kroz izložbu i pokazao nam radionicu za restauriranje kamena. Pokazao nam je kako se pomoću metalnih trnova spajaju dijelovi razlomljene kamene ploče. Govorio je i o tome kako danas izgleda posao restauratora te što će se od nas očekivati na radnome mjestu.





Prilikom obilaska izložbe i stalnoga postava, viša kustosica Nikolina Uroda podijelila je s nama zanimljive povijesnoumjetničke podatke o eksponatima. Pored toga, Nikolina nam je govorila o sustavu dokumentacije u MHAS-u. Primjetili smo da se obrazac za dokumentaciju razlikuje od onog koji smo vidjeli u Galeriji umjetnina. Ovaj je muzej, naime, prilagodio sustav dokumentacije svojim specifičnim potrebama.





Za kraj, Dalibor nam je demonstrirao klesanje pneumatskim dlijetom. Alat je u ruke potom uzeo Dominik: u svega par minuta, brzom i sigurnom rukom vješto je izradio jednostavan ornament.





Kao i uvijek, grupnu fotografiju snimila je profesorica Sagita. Uvijek je zanimljivo doći u radionicu u kojoj možemo nešto i sami uraditi, osobito kad su domaćini tako kreativni i susretljivi.