Sedamnaesta po redu Glavna skupština Međunarodnog vijeća za spomenike i lokalitete (The International Council on Monuments and Sites, ICOMOS) okupila je krajem prošle godine u Parizu više od 1200 delegata iz 90 zemalja. Uz skupštinu, ICOMOS je organizirao znanstveni simpozij na temu baštine kao pokretača razvoja, "Heritage: Driver of Development". Od 500 prijavljenih radova, šezdeseteročlani znanstveni odbor izabrao je 120; prihvaćeni su samo radovi koji su dobili tri pozitivne recenzije.
Predavanja su bila podijeljena u četiri tematske cjeline - regionalni razvoj, razvoj i povratak umjetnosti građenja, razvoj kroz turizam i ekonomija razvoja - a odvijala su se usporedo u četiri konferencijske sale. Srećom, već smo na otvaranju skupštine dobili program znanstvenog simpozija i knjižicu sa sažecima svih predavanja, što nam je trebalo olakšati snalaženje i pomoći da odaberemo predavanja koja najviše odgovaraju našim interesima. Ipak, pojavio se problem: budući da se neki predavači nisu držali vremenskog ograničenja, nismo se mogli osloniti na raspored naveden u programu.
Pariz je bio domaćin ICOMOS-ove 17. glavne skupštine i znanstvenog simpozija "Baština - pokretač razvoja"
Skup je održan u sjedištu UNESCO-a. Program možete pogledati ovdje
Na otvaranju Glavne skupštine govorio je Gustavo Araoz, predsjednik ICOMOS-a
Split u Parizu
U sklopu teme "Ekonomija razvoja", Goran Nikšić i ja održali smo predavanje naslovljeno "Historic Core of Split and the Peristyle of Diocletian's Palace: Economic Impact of Cultural Heritage Preservation". Goran je voditelj Odsjeka za staru gradsku jezgru Grada Splita. Poznajemo se još iz mojih studentskih dana; na Umjetničkoj mi je akademiji predavao Uvod u arhitektonsku konzervaciju. Kad sam diplomirala, počeli smo surađivati na projektu obnove i sanacije Peristila. Goran je tada radio za Konzervatorski odjel Ministarstva kulture u Splitu, a bio je nadležan za povijesnu jezgru grada. Ja sam na projektu "Peristil" isprva radila kao suradnik konzervatora-restauratora, a zatim sam preuzela konzervatorsko-restauratorsku dokumentaciju.
Goran Nikšić i ja u Parizu smo održali predavanje "Historic Core of Split and the Peristyle of Diocletian's Palace: Economic Impact of Cultural Heritage Preservation" (snimila: I. Huić)
Novi model očuvanja industrijske baštine
Meni najzanimljivije predavanje održano je u sklopu teme "Povratak umjetnosti građenja". Arhitekt Joe Lobko, Kanađanin, govorio je o projektu adaptacije i privođenja svrsi dvaju starih industrijskih postrojenja u Torontu. (Dok čekamo objavu materijala s pariške konferencije na web stranici ICOMOS-a, pogledajte proširenu verziju njegove PowerPoint prezentacije.)
Najviše me zainteresiralo predavanje o obnovi i prenamjeni industrijske baštine koje je održao Kanađanin Joe Lobko
Projekt "Artscape Wychwood Barns": stari prostor, nova namjena (slika preuzeta iz PowerPoint prezentacije "Brownfield Redux: Artscape Wychwood Barns and Evergreen Brick Works")
"Old ideas can sometimes use new buildings. New ideas must use old buildings.", rekla je spisateljica i aktivistica Jane Jacobs (1916. - 2006.). To je bio i moto obnove derutnog tvorničkog kompleksa u blizini Toronta u kojemu se nekoć proizvodila opeka. Tvornica Don Valley Brick Works podignuta je krajem 19. stoljeća uz bogato ležište gline. Stari dio Toronta uglavnom je izgrađen od opeke koja je tamo proizvedena pa kompleks ima veliku povijesnu vrijednost. Godine 1987. Grad je uz veliku financijsku naknadu eksproprirao teren i pripadajuće građevine, jer su se dijelom nalazili u vodoplavnom području. Postojali su planovi da se površinski kop zatrpa i na tom mjestu podignu stambeni objekti, no od te se ideje odustalo. U projekt se uključilo ekološki osviješteno dobrotvorno društvo Evergreen, kojemu je misija učiniti gradove zelenijima. Rezultat opsežnog projekta obnove tvorničkog kompleksa i okolnog terena je društveni i kulturni centar Evergreen Brick Works. Pri obnovi tvorničkih zgrada vodilo se računa o energetskoj učinkovitosti i održivosti. Primjerice, za grijanje se koristi solarno zagrijana voda. U toaletima se koristi kišnica. Kišnica se koristi i za zalijevanje zelenih površina, a sav organski otpad se kompostira.
Stara fotografija tvornice opeke pokraj Toronta (slika preuzeta iz PowerPoint prezentacije "Brownfield Redux: Artscape Wychwood Barns and Evergreen Brick Works")
Plan preuređenja tvornice i njezinog okoliša (slika preuzeta iz PowerPoint prezentacije "Brownfield Redux: Artscape Wychwood Barns and Evergreen Brick Works")
Ovoj tvorničkoj hali nije obnovljen krov pa se zimi pretvara u klizalište na otvorenom (slika preuzeta iz teksta "Skating at Evergreen Brick Works in Toronto")
Evergreen je imao viziju, no tko je dao novac? Kanadska je vlada podržala projekt s 20 milijuna dolara. Pokrajina Ontario dodijelila mu je još 10 milijuna dolara potpore. Popis tvrtki, organizacija i osoba koje su donirale novac za projekt vrlo je dugačak. Valja još jednom napomenuti: riječ je o nekretninama u gradskom vlasništvu, na terenu koji je označen kao građevinski. Umjesto da se tvorničke hale poruše, a okolni teren betonira - što bi, bojim se, bio hrvatski scenarij - industrijska je baština sačuvana kao vrijedan dokument prošlosti. Građanima Toronta ponuđeni su kulturni sadržaji i zelene površine. Ako je suditi po dosadašnjem iskustvu, u Hrvatskoj bismo dobili hotel ili prodajni centar, a "najjavniji" sadržaj bio bi javni parking uz plaćanje.
"ima nade :) samo ne u splitu..." - kaže moja bivša studentica Ana Dukić i pošalje mi link na FB stranicu Stara klaonica Heinzelova 66.6. :)
OdgovoriIzbrišiPoštovani, jedno pitanje da li imate nešto od prezentacije a da se tiče Splita, ako da ili bilo koje druge inforacije bio bih zahvalan kada bi mi proslijedili, srdačan pozdrav
OdgovoriIzbrišiPoštovani Ozrene, ispričavam se zbog kasnog odgovaranja, ali tek sad primijetila ovaj komentar! Možete li mi reći što Vas točno zanima; povijesna jezgra ili neka konkretna građevina? Povijesni pregled ili konzervatorsko-restauratorski zahvati? Možete mi se javiti na e-mail pa ću Vam poslati rad koji smo gospodin Nikšić i ja predstavljali u Parizu.
Izbriši